Let me tell you all a story...

/ Permalink / 3
..om hur det går för mig.
Jag vet inte egentligen. Ångesten river upp alla möjliga sår , saker jag glömt bort kommer upp till ytan. Gråter åt allt från saker som hände för en timme sen till sånt som hänt för flera år sen. 

Drömmer massor. Vaknar ledsen med tryck över bröstet. Fryser massor, målar naglarna för att inte se hur blåa dom egentligen är. Tar ett milli-steg framåt och 5 tillbaks. Känner mig misslyckad i allt jag gör.

Frustrationen växer sig starkare över nya matlistan och dess kalori-innehåll. 1000 Frågor snurrar runt i huvudet. Varför får jag inte träna? Vad spelar nåt för roll? Varför tvingar dom mig att göra det jag allra minst vill? Varför vill dom se mig olycklig? Varför får jag inte bara leva som jag vill?

Portionerna jag nu tvingas proppa i mig känns som onödigt enorma mängder mat,kalorier och andra äckelheter. Ser dom runt om mig äta mindre. Skakar i hela kroppen. Lämnar mat. Kastar bort mat. Häller ut mjölkglaset. Gråter. Isolerar mig. Får fruktansvärda magsmärtor av att min magsäck vidgas. Mår fysiskt illa, men måste försöka hålla mig från att göra mig av med maten, trots att det känns som ett gift i mig. Trots att min kropp och mitt huvud gör allt för få mig att vilja springa till wc.

Försöker hålla mig upptagen , men det gör ibland ångesten starkare. Försöker jag skuffa undan tankarna eller komma på en mottanke , piskas jag med nyare starkare tankar. 

Jag är så nervös att gå till skolan igen efter detta. Jag vet hur det kommer gå med maten där. Jag vet hur känslorna är där, då jag är trött. Jag stressar sönder över hur proven går/har gått för mig.

Varför blev det såhär?





#1 - - L.S:

Ja`a du varför blev det såhär? En fråga utan svar.
Små framsteg är också framsteg fast det säkert inte känns så just nu.
Stora bamsekramar av mej.

Svar: kram 💜
Jonna

#2 - - Camilla:

Hej Jonna!

Jag har läst hela din blogg och slås av några saker.

- vad du skriver bra! Din text är nyanserad, språkligt rätt, du har små smakfulla knorrar här och var som blir som prickar på i:n (typ kultapari) och du tajmar fint!

- vad du har fina bilder! Din konstnärlighet skiner emot mig i alla dina foton. Du använder det visuella språket mångskiftande och omväxlande. Dessutom målar du bra!

- vad många klädtips jag får. Jag som är urusel på att veta vad som passar ihop behöver bara se på dina hopplock för att få lite mera hum.

- vad mycket smink du behöver... Nej, jag gissar att det är ett jättestort intresse och ser att det går hand i hand med din konstnärliga färgskala.

Först sen ser jag dina problem.

Jonna, du är så mycket mera än en ung kvinna med ätstörning. Ta emot hjälpen som du får av läkaren du tycker så bra om. Då har du chans att utvecklas på de områden som jag ser först.

Det är svårt att acceptera att ens kropp inte är som man vill ha den. Men kan jag, så kan du! Värken du bär på inombords delar jag också. Ångest är en del av en sjukdom. Vi måste plocka sönder den i mindre bitar och ta itu med dem i tur och ordning. Vi plockar bort dem vartefter eller gör dem mindre och mindre tills de trasas till intet.

Du skriver på flera ställen att du tackar gud eller nån. Jag tackar Gud för att du finns, för att du har modet och orken att skriva. För du är Jonna med stort J. Glöm aldrig vem du är. Om du gör det vinner sjukdomen. Nu är det du som behöver kämpa för att möta Jonna med stort J igen.

Önskar dig allt gott!

Stor kram från Camilla

Svar: Tack camilla. Vi kämpar!
Jonna

#3 - - Julia:

Kämpa på nu Jonna! Du klarar det☺

Svar: Jag försöker. Taistelen !
Jonna

Till top