Att vara sjuk och bli sjuk.

Allmänt, Deep, Personligt, ätstörning, ångest / Permalink / 1
 
Sen jag fick min diagnos, och även innan det, har jag fått höra att jag har lätt att få flunsa och sånt.
Men jag har aldrig varit såhär lite sjuk som under tiden med ätstörning. Och jag klagar inte, nej nej. Men ätstörningen tycker ju helt klart att det är viktigt att påverka att JAG INTE VARIT SJUK och därför inte har en ätstörning. Jepp. That's how that bastard works.
 
I några dagar har jag känt mig trött och lite hängig, men så brukar det ju vara så reagerade inte så mycket.
I förrgår fick jag pre-migrän symptom, då ett stort fält av högra ögats synfält blev mörkt. Igår på natten vaknade jag mitt i natten av hur ont jag hade i halsen.Sen började min rygg värka. Sov i typ 2 h och var ändå supertrött. Fick stegring/feber igår och idag är jag hemma från skola och allt annat jag hade planerat.
 
Jag vet att det finns WAAAY more hemska saker man kan smittas av. Men en flunsa gör mig rädd och ångestfylld just nu. Låt mig förklara hur en ätstörning kan fungera.
Har du ont i halsen? Ta en strepsil/zyx? NEJ. Kalorier, typ som godis ju. Drick lite kallt vatten.
Är du trött? Sitt ner och vila lite, kanske sova en stund? MEN NEJ. Egentligen borde du ju åka till gymmet, tänk hur mycket extra tid du har idag.
Ingen matlust? Försök äta nåt iallafall. NEJ du har ju inte gjort nåt alls idag, du klarar dig utan.
 
Sen kommer det en litenliiiiten oroande tanke fram. Jag har fått höra många gånger att en flunsa för mig kan innebära så mycket mer , t.ex sjukhus. Till en flunsa hör det ofta till en minskad aptit. En minskad aptit är inte speciellt bra just nu, lugnt sagt. Mina vita blodkroppar har en längre tid varit på en lägre nivå, vilket gör att min kropp inte riktigt kan hantera och skydda mig från flunsor lika bra som en fullt frisk kropp. Och det gör mig orolig. Jag är så sjukt rädd för sjukhusvistelse efter jag var intagen i vintras. 
 
Så ännu en gång. Ätstörning, gör inte så det blir värre igen. Fast det är det du vill.
 
 
 
 
 
#1 - - Ine :

Måste säga att de e samma för mig.. När jag fick min diagnos för 3 år sen så efter de har jag inte alls varit sjuk... Int feber en ända gång.... Ja trodd jag hadd nå super krafter typ. Men när jag sen blev intagen på avdelningen å tvingads att äta regelbundet i 2 månader så va jag förkyld 3 gånger på denna korta tid. Men ja har fått det förklarat för mig att när man e i svält och jättemycket inne i sin ätstörning så är kroppen på sin vakt å stöter bort exakt allt annat. Så därför blir man inte sjuk .

Svar: Fiffigt drag av kroppen ändå. Styrkekram💕
Jonna

Till top