"Squash?? I bröd?? Låter intressant." - NS

Allmänt, DIY, mat / Permalink / 0
 
Min vän Nätäly tyckte att squash-brödet jag pratade om lät intressant,
och jag tänkte därför dela med mig av receptet på mitt absoluta favoritbröd.
Enkelt, snabbt, glutenfritt, mjölkfritt, nyttigt och SÅ gott.
 
INGREDIENSER
2 äggvitor
2 dl pofiber
1-2 tsk psyllium
1-2 tsk bakpulver.
en nypa salt
1/3 squash
vatten
 
GÖR SÅ HÄR
Vispa äggvitorna till hårt skum.
Rör ihop allt det torra och rör ner i äggskummet.
Skala och riv 1/3 squash fint och krama ur så mycket vätska som möjligt.
Rör ihop.
Det brukar bli ganska grynigt så jag brukar lägga till vatten. Tills jag får en jämn deg/smet.
Klicka ut till ca.10 bröd på bakpappersklädd plåt och grädda i ca.15 min i 200*C.
 
TIPS
Låt bröden svalna helt under en handduk innan du tar bort dem från plåten, de har en tendens att fastna.
Receptet är super varierbart. Man kan lägga i kryddor (typ timjan) , lägga flingsalt ovanpå, lägga i riven morot eller paprika och vad som helt.
Testa dig fram med mitt favvobröd!:D
 
 
(super osmickrande bild, men aaja)
 
Till top