Hur undvika en ätstörning?

tips, ätstörning / Permalink / 0
Se tecknen i tid.
Fryser du mycket? Väljer du bort mer och mer mat? Osv. Läs gärna om ätstörningar för att lära dig mer om tidiga tecken.

Träna om du vill, men får du stress, se upp.
Träning och motion är bra, i rätt mängd. Får du ångest om du inte hinner träna, är det inte okej.

Börjar träningen bli din enda hobby, hitta andra.
Hitta på andra saker att göra. Är t.ex träning det enda du vill/kan göra med kompisarna, är något fel.

Ät vad du vill, ät då du är hungrig.
Ät dig mätt. 

RÄKNA ALDRIG KALORIER.
Kaloriräknande är mycket farligt, eftersom det lämnar kvar. Du kommer lära dig kalori-innehåll utantill.

Följ inte tränings/matkonton på instagram.
Träningskonton med olika övningar är ok. Men matkonton och dylika är inte bra.

Ta bort vågen.
Den ska inte säga hur bra du mår.

Ge dig själv en klapp på axeln då och då.
Beröm dig själv. Låt dig själv bara vara dig själv.

Ta folks oro på allvar.
Lyssna på vad dina nära säger.

Ta din egen oro på allvar.
Tro på din egen oro.

Komplimangerna tar slut.
Du kommer inte få höra hur duktig du är eller hur fin du blivit hur länge som helst.

Sätt ingen målvikt. 
För den gränsen krossas så lätt.Sätt t.ex ett målhumör istället.

Sist men inte minst, det här är saker jag och mamma kom att tänka på, det skulle ha hjälpt mig, men det behöver nödvändigtvis int hjälpa någon annan. Det här är heller inte saker jag kan säga att jag gör, fast jag vet att jag borde.



Till top