Julmat är ett helvete

Allmänt, jul, ätstörning, ångest / Permalink / 1
Missförstå mig inte, jag ÄLSKAR jul.
Men maten,oj maten, vad mycket känslor det är kring den.
Jag har bävat för julmaten länge redan.
Haft ångest, sovit sämre, känt en gnagande oro och allt detta pga maten.
 
Det finns så mycket att säga om julmaten,
och hur mycket jag än förklarar kan ingen utsomstående helt sätta sig in i hur det är.
 
På jul förväntas man äta god mat.
På jul bjuds det på glögg, choklad, pepparkakor, julbord, julmust knäck osv.
Man ska tycka om något, och "alla har en favorit på julbordet".
Du ska ha en julkalender, helst med choklad. Annars hatar du julen, typ.
Du ska strunta i träning och allt sånt över jul för på jul tar man det lungt.
 
Allt detta svischar runt i mitt huvud.
Jag "bjuds" inte på mat. Jag blir påtvingad den.
Min favorit på julbordet är vad än som jag kan tillåta mig att äta.
Typ ärtor.
 
För mig, och andra med ätstörningar, är detta ett rent helvete.
På jul SKA DU ÄTA FÖR ATT VISA ATT DU TYCKER OM MATEN.
Media skriver om hur mycket man äter på jul, och hur man lättast tappar julkilona. 
MAN ÄTER MYCKET PÅ JUL, då gör jag det också, eller hur?
 
Ett julbord fullt med mat, det innebär att massa kalorier också är på min tallrik.
Fett på julskinkan, det betyder att fett även finns i allt annat. Ångor, os och sånt vet ni.
Man vill inte ställa till med en scen, men demonerna i huvudet skriker och knuffar varenda lite "ren" hjärncell åt sidan för att själv få plats.
 
Jag ÄLSKAR jul, och är tacksam att få fira den med min familj.
Men den stackars maten.
Egentligen är det ju inte maten det är fel på, det är ätstörningen.
 
Jävlar vilken kamp i mitt huvud dät har varit sen jag åt det jag kunde av jullunchen.
Det värsta är att jag vet att det här är bara början än.
 
 
 
#1 - - ls:

....och ändå vet du att ingen kommer att tvinga dej att äta mera än din lista. Vill bara att vi har en lugn o fridfull stund runt julbordet, fast nu är jag glad att jag läste detta så har jag kanske lite bättre förståelse. Bamsekram från mamito

Svar: Kram<3
Jonna

Till top