Det här med skolfoton

Allmänt, Foto, tankar / Permalink / 3
 
 
Ihopplock av skol/dagisfoton genom tiderna.
I augusti/september tar de flesta skolor skolfoton.
Av alla jag har diskuterat ämnet med har jag fått något i stil med "usch jag hatar skolfoton".
Jag har aldrig varit nöjd med ett skolfotograferings resultat.
Sällan har jag heller hört någon säga "åh vad lyckat mitt skolfoto blev".
VARFÖR ses skolfotot då som en obligatorisk del av skolgången?
 
Jag kan ta finare foton på fritiden,
med rätt ljus, med rätt stämning, med en mer naturlig min och som jag själv är nöjd med.
Jag får ångest på fotodagen, för jag har alla tidigare foton i huvudet. 
I år valde jag att ta ett porträttfoto och ett gruppfoto, men deltog inte i hela skolans foto.
Pressen är så stor att få ett bra skolfoto.
Detta kan bero på att
1.Man betalar för fotona.
2.Alla andra tar fotona, och man har därför en ypperlig chans att jämföra.
 
Vad tycker ni? Borde skolfotografering bli mera valbart? Hur kände ni för skolfotona? Hur gör ni med era barn? 
Berätta!
 
#1 - - Natalie:

skolfoto e ju nog som tur e frivilligt :D

Svar: I teorin jå, men i praktiken?
Jonna

#2 - - Johanna:

Ja har ALLTI hata skolfotografering. Ja mådd så dålit över e så ja kuna gråt för e då ja va mindre (i början av lågstadie). Ja förstår absolut int varför man MÅST va me på fotograferingar. Om man har e väldigt jobbit i skolan ere ju direkt ingenting man vill minnas heldär. Ja tycker noo absolut e sku måst vara så att man får välj :)

Svar: Håller helt med!
Jonna

#3 - - Christina:

Jag jobbar på dagis och vi tar foto i början av november. Föräldrarna fyller ju i lappen själv innan fotograferingen och väljer ju då huruvida de vill ha foton på sitt barn och gruppen eller ej. De flesta tar nog oftast både porträtt och alla är med på gruppfotot. Vår fotograf är jätteduktig och får barnen att vara glada och "naturliga". Tycker själv att fotografering hör till, för nog vill man ju ha något sorts minne av de olika grupperna.

Svar: Joo, i yngre ålder tycker jag det är gulligt. Egentligen är det bara mera hjärnspöken då man blir äldre.
Jonna

Till top